fbpx
Home Reizen in Turkije De Doğu Express: met de trein dwars door Turkije

De Doğu Express: met de trein dwars door Turkije

door Margreet Rotte

De Doğu Express of Eastern Express is een super populaire treinreis in Turkije. De trein rijdt van Kars aan de Armeense grens naar de hoofdstad Ankara en vice versa. Ruim 1300 kilometer in zo’n 24 uur. De trein is over het algemeen een minder populair vervoermiddel in Turkije, maar sinds Instagrammers de Doğu Express ontdekten, is er een ware run op tickets ontstaan. Omdat onze treinreis door Turkije onderdeel was van een groepsrondreis Oost-Turkije, boekten wij onze tickets niet zelf. Maar op mijn kaartje zag ik dat mijn ruim 13 uur durende reis van Kars naar Kayseri nog geen zeven euro kostte! De TCDD (Turkse spoorwegen) onderhoudt ook de dienstregeling van de toeristische Doğu Express of Touristic Eastern Express die van Ankara naar Kars rijdt. Wij reisden met de ‘gewone’ Doğu Express. Vertrek: stipt om 8 uur ’s ochtends uit Kars. Iedereen aan boord? Dan vertrekken we!

Dogu Express spoorwegovergang
De trein boemelt langzaam door winter wonderland

Begin- en eindpunt van de Doğu Express: Kars

Het is nog donker en het sneeuwt een beetje als we op het station in Kars arriveren. Hier geen toegangspoortjes of kaartcontrole, alleen de bagage moet door de scanner bij binnenkomst van het station. We zijn lekker op tijd en droppen snel onze bagage in coupé nummer 3 waar onze gereserveerde stoelen zich bevinden. Ik had me stiekem een beetje verheugd op een slaapcoupé in de Doğu Express, maar omdat wij aan het begin van de nacht al in Kayseri uitstappen, is een bed geen bittere noodzaak. En ik kan vast ook in mijn stoel een dutje doen. We hebben in ieder geval nog tijd genoeg voor uitgebreide fotosessies op het perron en in de trein. De trein is ook nog lang niet vol. Ik vermoed omdat wij de ‘gewone’ forenzentrein hebben en niet de toeristische versie.

De Doğu Express is genieten van spectaculaire landschappen

Als het fluitsignaal klinkt, zet de trein zich langzaam in beweging. Ik plof lekker in mijn stoel en ga er eens voor zitten. Landschaptechnisch is dit deel van de route het mooist. Een flink deel van het oostelijke traject loopt langs de rivier de Eufraat en de trein slingert zich langs bergen, (stuw)meren, rotskloven en meer van dat soort moois. De Doğu Express kan hier niet echt snelheid maken en tuft op het gemak door de besneeuwde landschappen. En we hebben geluk: al vrij snel na ons vertrek breekt het zonnetje door, wat het uitzicht nog mooier maakt. Onderweg naar Ankara zal de trein 47 keer stoppen. Vaak in the middle of nowhere. Wie er daar uit moet, moet zelf maar zorgen dat ‘ie oplet. Er is geen omroepsysteem in de trein en voor de grote stations lopen de conducteurs een rondje terwijl ze luidkeels de bestemming roepen.

Dogu Express rivier uitzicht

Ook in de Doğu Express maak je nieuwe vrienden

Ik ben nieuwsgierig naar wie er allemaal nog meer in de trein zitten en als ik ergens achterin bij de slaapcoupés ben beland, raak ik in gesprek met een student uit Kars die op weg is naar zijn familie in Ankara. Als de student uit het zicht is, zegt de conducteur die net langsloopt: ‘wil je mooie foto’s maken? Kom maar, dan doe ik de deur open’. En even later hang ik bij min tien uit de rijdende trein terwijl ik me met één hand vasthoud en met de andere mijn camera bedien. Geweldig. Als ik alweer een tijdje in mijn stoel zit, komt de conducteur weer langs: ‘kom, we rijden zo langs een burcht, jij moet foto’s maken’. Zulke acties verdienen wel een stroopwafel en een Holland koelkastmagneet. Foto’s zonder raam ertussen zijn toch net wat mooier.

Dogu Express thee station Erzurum
Gratis thee en lol maken met de portofoon, wat wil je nog meer?

Versier je coupé voor meer treinplezier

Ik had al gelezen dat het trendy is om je zit- en of slaapplaats in de Doğu Express te pimpen met slingers en verlichting. Omdat wij in de ‘gewone’ en niet in de toeristische versie zitten met meer stoelen dan slaapcoupés vermoed ik dat het daaraan ligt dat er in onze trein niet zoveel versierd wordt. Maar toch hangen er hier en daar ballonnen en slingers en ook onze Turkse gids Eda gaat als het donker wordt los met drie slingers met led-lichtjes.

Dogu Express yatakli vagon versieren
Hatice uit Bergama hoeft geen honger te hebben onderweg

Faciliteiten in de Doğu Express

Uiteraard zijn er toiletten aan boord. Treintoiletten vind ik niet echt the place to be, maar op zo’n lange reis moet je weleens. Bij vertrek zijn ze nog zo schoon als je van een treintoilet kunt verwachten en er is zelfs wc-papier. Dat raakt tegen de avond wel op, maar daar kun je jezelf op voorbereiden. Er zijn zowel hurk- als gewone toiletten en ze worden niet schoongemaakt maar het viel me nog mee hoe het er ’s avonds uitzag. Minpuntje: het toilet wordt nogal eens als stiekeme rookplek gebruikt. Er is een restauratiewagon waar je drankjes en snacks en eenvoudige maaltijden kunt bestellen. De wagon wordt onderweg niet bevoorraad, dus een aantal dingen is op een gegeven moment wel op. Alcohol is officieel verboden, evenals roken. Maar als je toch wat meeneemt en dat discreet nuttigt, is het geen probleem. Zoals dat wel met meer dingen in Turkije gaat.

Dogu Express restauratiewagon
Kopje koffie in de restauratiewagon

Zitten of liggen?

Voor de hele reis nam ik zeker een slaapcoupé. Nu hebben we een Pullman stoel. Met veel beenruimte, een voetensteuntje, tafeltje en hij kan achterover. De indeling is: twee stoelen, een breed gangpad en nog een stoel. Dat is met name voor alleenreizenden handig. Dit systeem zie je ook in Turkse bussen. Je hoeft dan als vrouw niet naast een vreemde man te zitten. Slaapplekken in de Doğu Express zijn moeilijk te bemachtigen. De spoorwegen geven eens in de zoveel tijd tickets vrij en die zijn binnen no time uitverkocht. Ik heb zitten surfen op de website van de Turkse spoorwegen en het lijkt erop dat stoelen op de korte termijn nog redelijk makkelijk te boeken zijn. Wil je een slaapcoupé, dan kun je het beste je reis ver van tevoren plannen via een Turks reisbureau. Met meer googlen kom ik op Amber Travel en Backpackers Travel als betrouwbare adressen.

Het andere begin- en eindpunt: Ankara

Wij stappen om half 3 ’s nachts in Kayseri uit, vlakbij Cappadocië. Onze medereizigers van de groepsreis gaan van hieruit nog met de bus terug naar Antalya. Wij zijn blij dat we hier een hotelletje geboekt hebben en morgen binnen een uurtje in Cappadocië zijn. De Doğu Express fluit alweer snel nadat de nieuwe passagiers zijn ingestapt en vervolgt zijn weg naar de Turkse hoofdstad Ankara. Hoewel Ankara geen mooie of superleuke stad is, kun je je hier zeker 2 dagen vermaken. Bijvoorbeeld met het Anıt Kabir, het mausoleum van en nationale heiligdom voor Mustafa Kemal Atatürk, de citadel en het museum van Anatolische beschavingen.

Ankara citadel straathoek
Straatbeeld op de citadel van Ankara

Een lange reis door Turkije, vliegtuig, trein of bus?

De afstanden in Turkije zijn enorm en veel grote steden hebben een luchthaven. Vliegen is snel en naar Europese maatstaven ook nog best voordelig. De bus is het alternatief. Meestal goedkoper, maar je bent uiteraard wel langer onderweg. De bus is veel populairder dan de trein. Mede omdat het spoorwegnetwerk in Turkije niet zo uitgebreid is en de treinen langzaam. In grote delen van het land rijden helemaal geen treinen. Bussen daarentegen rijden 24 uur per dag van hot naar her. De reis van Kars naar Ankara kun je in ongeveer 15 uur afleggen met de bus. Aanzienlijk sneller dan met de trein. Het voordeel van de trein vond ik dat je veel bewegingsvrijheid en toiletten hebt aan boord. Bij de bus ben je afhankelijk van de stops die je elke paar uur maakt. Ik heb genoten van de Doğu Express dus ga zeker nog meer treinreizen in Turkije maken.

Dogu Express Turkeytraveller Margreet
Ik vermaak me uitstekend in en om de Turkse trein

Ook interessant voor jou

Geef een reactie