fbpx
Home Actief Bikefun Turkije, fietsvakanties in Side

Bikefun Turkije, fietsvakanties in Side

door Margreet Rotte

Fietsen in Turkije? Dat is vast gevaarlijk, moeilijk of onmogelijk. Of een combinatie van die drie. Bikefun Turkije bewijst het tegendeel. Fietsen in Turkije is juist leuk. Natuurlijk is het net even anders en avontuurlijker dan in Nederland, maar dat zorgt nou juist voor de fun. Het is een superhandige formule. Je verblijft in het 5-sterren all inclusive Sidestar Resort en boekt je begeleide fietstochten bij Bikefun Turkije. Er zijn altijd mensen van verschillende niveaus dus er wordt in meerdere groepen gereden. Je hoeft zelf de weg niet te zoeken, maar komt langs de mooiste plekjes. En na afloop zet je je fiets gewoon weg. Schoonmaken en onderhoud wordt geregeld. Houd er rekening mee dat je altijd wat hoogtemeters maakt. En de tochten over deels onverhard terrein gaan. Maar dat maakt het alleen maar leuker. Vind ik dan.

De gasten blijven terugkomen bij Bikefun Turkije

Dat de formule van Bikefun werkt, blijkt uit het feit dat de gasten meerdere keren terugkomen. Ik heb zelf 3 keer met Bikefun Turkije gefietst. Nou is dat niet zo vreemd als je Turkije- en fietsfan bent. Maar veel mensen weten de weg naar een fietsvakantie in Side meermaals te vinden. Bikefun Turkije is een Belgische reisorganisatie. Hun gasten komen voornamelijk uit België en Nederland. Maar ook sportteams die in Sidestar Resort verblijven voor een trainingsstage pakken inmiddels ook de fiets als ze een middag wat anders willen doen. De tochten zijn allemaal uitgezet door eigenaar Jo de Bruyn. Hij kent de regio na een aantal jaren op zijn duimpje, evenals zijn vaste begeleiders. Verdwalen is uitgesloten en bij pech helpt de begeleiding je weer op weg. Geen onhandig gedoe dus met kaarten en zelf banden plakken. Maar kom, genoeg nu over Bikefun. We zijn hier gekomen om te fietsen!

Dag 1 Isıklar route, 60 kilometer, 600 hoogtemeters

Om stipt 9 uur vertrekken we in één groep, maar na enkele kilometers splitsen we op. Met begeleider Bart, 4 Vlamingen en 2 Nederlanders fietsen wij de langere route met een langere en steilere klim. Na een paar kilometer merk je niet meer dat er vlakbij zo’n toeristenwalhalla ligt. We komen bijna geen verkeer tegen onderweg. Wel een kudde geiten. De route is grotendeels verhard met een klim van in totaal 8 à 9 kilometer, waarvan zo’n 4 onverhard. Een asfaltweggetje kan ineens ophouden en overgaan in een stenig karrespoor. Vogels fluiten, kikkers kwaken en de voorjaarsnatuur is op haar mooist. De mannen fiksen mijn lekke band en weten ook een oplossing voor de ketting die niet op het kleinste blad wil. Handig! Locals groeten vriendelijk. Die rare buitenlanders ook, zie je ze denken. Rond 13 uur zijn we terug en storten we ons als hongerige wolven op het lunchbuffet.

Dag 2 Hocalar route, 60 kilometer, 500 hoogtemeters

Wat een afwisselende route! We gaan direct het achterland in en fietsen door olijf- en sinaasappelboomgaarden, over bospaden, grindwegen, asfalt, zandpaden, strand… Alles wat je kan bedenken, daar fietsen we over. We zien onderweg wel honderden distelvlinders, die oranje met zwarte. Het blijkt de dag te zijn dat ze massaal ontpoppen lees ik later die dag. Nog meer overstekend wild: een grote kudde schapen verspert ons de weg. Ook vandaag weer verstilde boerendorpjes. En we passeren een opvallend monument voor 5 gesneuvelde soldaten. Omdat het vannacht veel regende, zijn we wat modder tegengekomen. Zowel wij als onze fietsen zien er niet uit. De fietsen zijn voor Jo en de douche doet de rest.  Het lunchbuffet lonkt weer als een groene oase in de woestijn. De rest van de middag chillen in het zonnetje. Jo heeft ook bonnen voor voordelige massages. Dat klinkt aanlokkelijk voor later deze week!

Dag 3, Seleukeia/Lyrbe route, 65 kilometer, 693 hoogtemeters

Het eerste stuk van vandaag is vrij vlak en gaat voornamelijk over asfaltwegen met wat kleine klimmetjes en afdalingen. Ons hoogtepunt middenin de trip is Seleukeia, een oude Romeinse ruïne die letterlijk hoog ligt. Eerst nog een prachtig stuk door een bos en dan begint het klimmen over rotsachtige paden. Op het kleinste verzet is het aanpoten en zweten maar goed te doen. Het venijn zit ‘m ook hier in de staart. Op de briefing gisteren zagen we het al op de klimgrafiek: het laatste stuk naar Seleukeia gaat behoorlijk steil omhoog. Maar eenmaal daar kunnen we even uitrusten en foto’s nemen. Even later in de afdaling slaat helaas het noodlot toe. Een van onze fietsvrienden valt en heeft behoorlijke verwondingen. We bellen de ambulance die hem meeneemt. Onderaan de afdaling bekomen we van de schrik maar de lol is eraf. Snel de kortste weg naar huis!

Dag 4, Sarılar/Dolbazlar route, 46 kilometer, 383 hoogtemeters

Er was regen voorspeld. Die valt. En hoe. Met bakken uit de hemel. Dan wordt er om 9 uur in elk geval niet gefietst. Maar hoera, we krijgen een tweede kans en die pakken we. Om half 2 schijnt de zon en dat betekent alsnog fietsen. Een lekker relaxed tochtje met vrijwel alleen asfalt, door dorpjes in het achterland van Side. Er staat een flink briesje. De mannen hebben het laten afweten, alleen begeleider Bart zorgt nog voor wat testosteron. Met vier dames trotseren we de wind. Ik had vanochtend omdat het toch slecht weer was gelijk een massage geregeld dus de kuiten zijn lekker los. Het is een relatief vlakke rit, dat is wel lekker na een paar dagen met wat fikse klimmen. Een soort van hersteltraining is dit. Om kwart over vier zijn we weer in het hotel en hoera, er zijn wafels en pannenkoeken. Aanvallen!

Dag 5, Bucakköy route, 65 kilometer, 620 hoogtemeters

Dreigende grijze lucht en een paar spetters bij vertrek. Maar we gaan! De rit van vandaag gaat vrijwel helemaal over asfalt. En we moeten ook twee keer een grote weg oversteken en een stuk over de vluchtstrook rijden. Ook een heel avontuur! Vandaag rijden er veel mensen mee die gisteren aangekomen zijn. We beginnen op een rustig tempo Ongeveer halverwege de rit staan middenin het landschap tussen de boomgaarden de imposante resten van het Aspendos aquaduct. In december bezocht ik Aspendos tijdens een rondreis. Toen zag ik het aquaduct van bovenaf, nu fietsen we eronderdoor. We stoppen bij een restaurantje waar de versgeperste sinaasappel- en granaatappelsap gretig aftrek vindt. Na de pauze verder, langs een door de vele regen wild kolkende en bruine rivier. De weergoden blijven ons gunstig gezind, het blijft droog. Via leuke binnenwegen en langs kanaaltjes rijden we op het gemak terug naar het hotel.

Dag 6, Dikmen Palamut Camı route, 63 kilometer, 620 hoogtemeters

De laatste dag alweer. Met een groepje van 6 peddelen we redelijk op het gemak het achterland in. Op de stukken onverharde weg liggen nog flinke plassen die soms onmogelijk te omzeilen zijn. Dan maar dwars erdoorheen, fietsen schoonmaken hoeven we niet zelf te doen. Hier en daar begin ik al wat herkenningspunten te zien omdat we er eerder deze week ook langs kwamen. Wat vandaag leuk is, is dat we ook de andere 2 groepen een paar keer tegenkomen.  We klimmen en dalen op afwisselend asfalt en onverharde weg. Na de regen is alles frisgroen en de sinaasappelbomen geuren heerlijk. Zo’n 10 kilometer voor het einde nog even een stop bij een supermarktje waar nieuwsgierige schoolkinderen ‘hello, hello’ roepend passeren en wel even met onze camera een foto willen maken. De laatste kilometers zetten we nog even stevig aan en om half 1 tikken we aan bij het hotel.

Heb je geen (fiets)vrienden? Toch gewoon gaan!

Ik ben telkens alleen naar Side gegaan. Er zijn altijd fietsers en als je in een groepje rijdt heb je contact met anderen. De meeste deelnemers gaan naar de briefing en eten daarna gezamenlijk. Als je daar geen zin in hebt, hoef je niet aan te sluiten. Maar als je alleen bent, is het wel zo gezellig. Vrijheid, blijheid. Het leuke is ook dat je soms weer mensen tegenkomt die er eerder ook waren. Voor sportieve singles is dit een ideale manier van vakantie vieren. Ik ga daarom zeker nog terug!

Wat je verder nog moet weten over Bikefun Turkije

• Kijk op bikefunturkije.com voor alle info en hoe het werkt.
  • Oké, voor luie lezers leg ik het alvast uit: je boekt zelf je vlucht en verblijf in Sidestar Resort, daarna reserveer je je fietspakket via Bikefun Turkije.
  • Er zijn verschillende fietspakketten en mogelijkheden voor fietshuur, inclusief elektrische mountainbikes.
  • Water/sportdrank, energiereepjes en fietsonderhoud zijn inbegrepen.
  • Je hoeft geen 10 setjes fietskleding te hebben, wasmiddel en emmers zijn voorhanden.
  • Alle tochten worden begeleid, maar deelname is op eigen risico.
  • Dagelijkse briefing met vooruitblik op de volgende dag, tips en wetenswaardigheden. Zo kun je beslissen in welke groep je meerijdt.
  • Bikefun is in Side als het aangenaam weer is om te fietsen. Kijk op de website voor de precieze perioden.
  • Bikefun Turkije heeft ongeveer 20 ritten in het assortiment. Ook al ga je langer dan 1 week, dan rijd je nog steeds verschillende fietstochten.